Implementation of Consumer Protection Law in Handling Lost Goods by Domestic Freight Forwarders

Main Article Content

Puguh Supriyanto
Rommy Hardyansah
Arif Rachman Putra
Samsul Arifin
Sarwo Waskito

Abstract

The growth of delivery services in the digital trade era brings serious challenges related to consumer protection, especially in cases of lost goods. This research aims to examine the implementation of the Consumer Protection Law in addressing these issues through a literature study approach. Analysis is carried out on various relevant regulations, including Law Number 8 Year 1999 on Consumer Protection and Law Number 38 Year 2009 on Posts. The results of the research show that there is a mismatch between legal rules and the practice of delivery services, where the responsibility of business actors is often ignored through the use of standardized clauses that harm consumers. The suboptimal consumer dispute resolution system, such as the less active Consumer Dispute Resolution Body (BPSK), also weakens the protection of consumer protection. The implications of these conditions are not only detrimental to individuals, but also have the potential to reduce public trust in the logistics service system. This research recommends strengthening regulations and supervisory mechanisms that are more responsive and improving consumer legal literacy. Firm and integrated law enforcement is key in building a fair and empowered consumer protection system.

Article Details

Section

Articles

How to Cite

Supriyanto, P., Hardyansah, R. ., Putra, A. R., Arifin, S. ., & Waskito, S. (2023). Implementation of Consumer Protection Law in Handling Lost Goods by Domestic Freight Forwarders. Journal of Social Science Studies, 3(1), 83-88. https://jos3journals.id/index.php/jos3/article/view/216

References

Alfiyah, S., R. Mardikaningsih, & F. Issalillah. (2023). Juridical Analysis of the Responsibility of Cosmetic Manufacturers for the Halal Needs of Muslim Consumers. Bulletin of Science, Technology and Society, 2(2), 44-50.

Amalia, P. N., & Suryono, A. (2019). Perjanjian Asuransi untuk Kepentingan Pihak Ketiga antara PT. Asuransi Ramayana dan JNE dalam Penyelengaran Pengangkutan Barang. Jurnal Privat Law, 7(2), 259-264.

Dewi, R. S., Wijaya, I. S., & Sugiyanti, D. F. (2022). Dampak E-Commerce terhadap Perilaku Konsumen dan Strategi Bisnis. Masarin, 1(2), 56-66.

Husna, S., & Yustitianingtyas, L. (2022). Tanggung Jawab Ekspedisi Muatan Kapal Laut (EMKL) Bagi Pengguna Jasa Akibat Barang yang Rusak/ Hilang selama Proses Pengiriman melalui Laut. Cakrawala Hukum: Majalah Ilmiah Fakultas Hukum Universitas Wijayakusuma, 24(2), 1-8.

Indaryanti, N. & Y. Mening, F. Issalillah, D. Darmawan, & H Amir. (2023). Ensuring Legal Protection for Consumers Affected by Dental Practice Services, Studi Ilmu Sosial Indonesia, 3(1), 93-106.

Jaya, K. A., Budiartha, I. N. P., & Ujianti, N. M. P. (2020). Tanggung Jawab Perusahaan Ekspedisi terhadap Kerusakan dan Kehilangan Barang Muatan dalam Pengangkutan Darat. Jurnal Interpretasi Hukum, 1(1), 66-71.

Kementrian Perhubungan. (2021). Peraturan Menteri Perhubungan Nomor PM 74 Tahun 2021 tentang Perlengkapan Keselamatan Kendaraan Bermotor. Berita Negara Republik Indonesia Tahun 2021 Nomor 982. Jakarta.

Kementrian Komunikasi dan Informatika. (2020). Peraturan Menteri Komunikasi dan Informatika Nomor 5 Tahun 2020 tentang Penyelenggara Sistem Elektronik Lingkup Privat. Berita Negara Republik Indonesia Tahun 2020 Nomor 1376. Jakarta.

Kusaimah, K. (2021). Perlindungan Konsumen Jasa Pengiriman Barang dalam Hal Terjadi Keterlambatan Pengiriman Barang. ADIL, 3(1), 76-85.

Lestari, M. A., & Nugroho, A. A. (2019). Tanggung Jawab Angkutan Online terhadap Kehilangan Barang Konsumen. Jurnal Yuridis, 6(1), 112-131.

Ma'ruf, A., & Sushanty, V. R. (2022). Perlindungan Hukum dan Tanggung Jawab Pelaku Usaha atas Hilangnya Paket dalam Jasa Layanan Pengiriman Barang Melalui PT. JNE Wilayah Kediri. Judiciary (Jurnal Hukum dan Keadilan), 11-22.

Nababan, R., Anggusti, M., & S. L. Sirait. (2021). Perlindungan Hukum terhadap Konsumen yang Mengalami Kerugian Akibat Pengiriman Barang oleh Perusahaan Ekspedisi Laut Menurut Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen. Nommensen Journal of Legal Opinion, 12-23.

Negara, D. S., D. Darmawan, B. Gardi. (2021). The Approach of Consumer Reviews to Product Competitiveness and Management Strategies, Journal of Social Science Studies, 1(2), 149 – 154.

Prasada, E. A., & Fauziah, L. (2022). Tanggung Jawab Penyedia Jasa Pengiriman Barang kepada Konsumen (Studi Kasus pada J&T Express di Kayuagung). Jurnal Hukum Uniski, 11(1), 59-71.

Republik Indonesia. (2012). Peraturan Pemerintah Nomor 82 Tahun 2012 tentang Penyelenggaraan Sistem dan Transaksi Elektronik (sebagian dicabut dan diatur ulang dalam PP No. 71/2019). Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2008 Nomor 58. Sekretariat Negara, Jakarta.

Republik Indonesia. (2009). Undang-Undang Nomor 38 Tahun 2009 tentang Pos. Lembara Negara Republik Indonesia Tahun 2009 Nomor 46. Sekretariat Negara, Jakarta.

Republik Indonesia. (2008). Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2008 tentang Informasi dan Transaksi Elektronik (ITE). Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2008 Nomor 58. Sekretariat Negara, Jakarta.

Republik Indonesia. (1999). Undang-Undang Nomor 30 Tahun 1999 tentang Arbitrase dan Alternatif Penyelesaian Sengketa. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 1999 Nomor 138. Sekretariat Negara, Jakarta.

Republik Indonesia. (1999). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 1999 Nomor 22. Sekretariat Negara, Jakarta.

Ridley, D. (2012). The Literature Review: A Step-by-Step Guide for Students (2nd Ed.). SAGE Publications.

Rieza, F., & Kadriah, K. (2020). Tanggung Jawab PT. Indah Logistik Cargo terhadap Rusak dan Hilangnya Barang Kiriman. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bidang Hukum Keperdataan, 4(1), 110-119.

Saputra, R. D., Zanariyah, S., & Mirwansyah, M. (2022). Tanggung Jawab Pihak Penyedia Jasa Atas Pengiriman Barang pada PT. Citra Van Titipan Kilat (TIKI) Cabang Lampung. Viva Themis: Jurnal Ilmu Hukum dan Humaniora, 5(1), 13-28.

Siregar, A. S., Iriansyah, I., & Afrita, I. (2021). Tanggung Jawab Hukum Pelaku Usaha Jasa Pengiriman Barang terhadap Kerugian Konsumen. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 8(7), 2398-2408.

Snyder, H. (2019). Literature Review as a Research Methodology: An Overview and Guidelines. Journal of Business Research, 104, 333–339.

Tampubolon, W. S. (2016). Upaya Perlindungan Hukum bagi Konsumen Ditinjau dari Undang Undang Perlindungan Konsumen. Jurnal Ilmiah Advokasi, 4(1), 53-61.

Waters, D. (2011). Supply chain risk management: vulnerability and resilience in logistics. Kogan Page Publishers.

Yang, C. S. (2019). Maritime Shipping Digitalization: Blockchain-Based Technology Applications, Future Improvements, and Intention to Use. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 131, 108-117.